Börje Kings Orkester

Peter Niklas Orkester


På Hotell Högland, nöjesmetropolen på småländska höglandet träffades
de av en slump. Östgötska "Willys" från Motala spelade och medlemmarna
från Sture-Stigs orkester stannade för att ta en kvällsmacka på samma hotell. året var 1971 och Peter Niklas Orkester var ett faktum.

De talade med varandra, spelade med varandra, insåg att kostymerna
kändes små, och att de hade gemensamma idéer om att skapa någonting
musikaliskt mycket mycket större.
Ur de tidigare två banden bildades så något nytt som skulle utvecklas till
70-talets populäraste svenska dansband.


 

 

 

 

1970-tal

Man kunde nu tala om ett musikkollektiv som genom sina visioner
om en ny svensk folkdansmusik drev varandra allt längre musikaliskt och som skapade den första svenska riktigt stora musikexporten.

Bandet knöt tidigt kontakt med den tyska sångaren Kaiser Freeman,
något som i efterhand framstår som en milstolpe i bandets utveckling.

Kaiser Freeman
Kaiser Freeman i "Sexy Villa" från 1976.

Freeman anslöt sig 1973 och bidrog med
Peter Niklas låtar som tex. "Tegel oder Hegel", "Nackt im fenster" m.fl.
Vid mitten av 70-talet kom dessa låtar att skörda stora framgångar på den tyska marknaden.


Den store Frank Fariann sa en gång att ”de enda som lyckats skriva låtar som folk kan sjunga även dagen efter ett rejält partaj är Peter Niklas orkester” och det kan väl stämma, det var ett band som hela tiden
kämpade för en kollektivistisk princip och som gav
musiken en ny innebörd, inspirerad av blues, samhällsplanering och dans.

Flertalet av bandets inspelningar blev stora medelhavsklassiker under den tidiga charterepoken.
Bandet hade framgångar i Rimini och i St. Tropez där man vid mitten av 70-talet dansade mycket i ring. Speciella dansfester var populära där festdeltagarna dansade runt ett utplacerat
grishuvud, detta kunde pågå i timtal och ibland hela nätter igenom, Peter Niklas låtar spelades flitigt.

1979 tog allt slut.

Medlemmarna Frank Stone och Dave Thal försvann på Jamaica under en filminspelning vilket ledde till våldsamma gräl och långa juridiska tvister inom bandet.
Allt slutade som det en gång börjat,i en bar på ett hotell.
Inget har avslöjats om vad som egentligen hände på Jamaica 1979.

Platsen för den tragiska avslutningen blev i alla fall "Hotell Marley", Kingston,
Jamaica. Frank och Dave var borta när bandet skulle påbörja
inspelningen av videon till "Sommer Pop Music ".
Peter-Niklas tystnade i 16 år.


Peter Niklas Orkester återuppstår 2005. för en spelning
på Solvalla travbana.
Det var Peter Nolan som lyckades sätta ihop bandet för en kväll. Hur detta gick till och vad som fick allt att falla på plats är det ingen som vet.
Alla var med utom Dave som lät meddela sig genom sin övervakare att han medverkar vid nästa spelning.

"Allt som utspelade sig under 80-talet är i nuläget glömt och förlåtet.
Vi väljer att lägga allt bakom oss och gå vidare"


Pete Nolan
Pete Nolan


Börje Kings Orkester


Börje Kings Orkester blev den naturliga fortsättningen på Peter Niklas Orkester. Och vem är då denne Börje King?

Jo, alltsedan 70-talet så har ytterliggare en person figurerat i och omkring Peter Niklas Ork. Det är den relativt okände ljudteknikern Börje King.
Mannen som uppfann Peter Niklas soundet och som nu visat sig vara den som till slut lyckats föra samman hela bandet
för en återförening.

"Bandet vill dra ett streck över det förflutna och glömma allt gamalt groll" säger Börje King när vi möter honom på en pizzeria i Uppsala. "Därför byter bandet namn från Peter Niklas Orkester. till Börje Kings Orkester"
Fortsätter Börje och ser uppenbart nöjd ut.

Börje kan inte låta bli att berätta om hur långt före sin tid Peter Niklas Ork egentligen var och speciellt en historia dyker upp när vi väntar på pizzan,
Berättelsen om den sovjetiska pickupen


Pete Nolan
hade en idé om att använda en ny pressningsmetod vid skivtillverkningen som byggde på Sovjetisk teknik när det gällde framställandet av matrisen för den färdiga grammofonskivan.
Nolan och den nya pressningsmetoden blev en komplicerad historia.

Bandet hade spelningar runt hela medelhavet men det levererades inga skivor och därmed inga radiohits.

Varför då??
Nolan sa en gång:” varför två när det kan vara fler”?
Detta gjorde honom till en av pionjärerna inom surround ljudet och han ville hela tiden ha fler högtalare. Det sovjetiska systemet han hittade byggde på positiv matris: dvs, det skapades inga spår i skivorna men däremot upphöjningar som lästes av av en en speciell pickup. Detta system kunde hantera 5 kanaler och formatet stöddes av bla. Karlson i Sverige som levererade skivspelare, högtalarare och förstäkare.

En del av Peter Niklas skivorna spelades alltså in i ett komplicerat surroundformat som nästan ingen vid den här tiden hade tillgång till.

Nolan var helt övertygad att detta nya sätt att lyssna på musik skulle slå igenom på bred front och att hans Band därigenom skulle vinna många fördelar genom den nya Sovjetiska pickupen och dess egenskaper.

Idag vet vi att Nolans visioner om en en ny klangvärld var berättigade.

Surroundljudet har slagit igenom och idag är kanalerna många, men inte sovjetiska.

Kaiser Freeman och Pete Nolan förfogar dock över en Sovjetisk pickup, därmed kan de gamla inspelningarna idag återges via 2 kanaler , Mp3 128 kb/s.

Den dubbel-LP som låg färdig 1979 gick aldrig i press. Det fanns inga intresserade bolag. "tjingeling" som bandet själva hade som svensktopps favorit, tillsammans med ”naken bakom min gardin” är hittills de enda avkodade låtarna

Mer information om bandmedlemmar mm på väg. Börje King har lovat att leverera mer material om bandet framöver. Håll Koll.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

> Peter Niklas Ork

> 1970-tal

> 1979

> 2005

> Börje Kings Ork.

< Monki